Sonnesgade

Fakta om projektet

Området har i mere end 100 år fungeret som en vigtig del af DSB’s service- og værkstedfunktion. Værkstedet har sikret, at forskelligt togmateriel igennem årene har været køreklart hver dag. De seneste 35 år har dette primært været dieseldrevne IC3- og IC4-togene.

De bliver erstattet af nye eldrevne IC5-tog, som DSB i løbet af de kommende år indfaser i takt med at de leveres. De nye IC5-tog vil blive serviceret og repareret udenfor byen i Logistikparken i Årslev, hvor DSB er ved at færdiggøre et helt nyt og moderne værksted.

Det giver plads til en transformering af Sonnesgade-værkstedet fra 2030. DSB Ejendomsudvikling har derfor foreslået et nyt kvarter med plads til boliger, erhverv og kulturtilbud i naturlig sammenhæng med Godsbanekvarteret og Aarhus K’s allerede eksisterende tilbud. Nogle bygninger bevares for at fastholde stedets kulturhistoriske identitet, mens andre vil blive fjernet for at give plads til nyt byggeri.

Området vil kunne knyttes sammen med Godsbaneområdet, og vi forsøger samtidigt at forandre dele af det eksisterende skinneområde i samarbejde med bl.a. Banedanmark, Letbanen og Aarhus Kommune, således byen kan få en bedre sammenhængskraft. Forslaget indebærer bl.a. en flytning af godstogenes og Letbanens spor. Det vil kunne skabe plads til en ny bypark inklusiv et nyt attraktivt Letbanestop ved Ringgadebroen på den eksisterende Letbane Etape 1.

Endeligt foreslås, at Sonnesgade og Aarhus K knyttes bedre sammen med Frederiksbjerg med en ny broforbindelse over baneterrænet mellem Sonnesgade og Hallssti. Et potentiale der dog skal besluttes af Aarhus Kommune.

B06.2.5_DSB AAR_Hovedfortælling_slutbillede_20250616
Skitse tegning - illustration - Sonnesgade